Digitaalinen asiakaskokemus verkossa

Julkaistu 16.5.2017 11:14, kirjoittaja Milja Kemppainen

Digitaalinen asiakaskokemus tarkoittaa asiakkaan kokemuksia ja mielikuvia yrityksestä digitaalisissa kanavissa. Se on yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeä kehityskohde, sillä hyvä asiakaskokemus luo kilpailuetua ja auttaa erottautumaan kilpailijo…   Lue koko artikkeli

Verkkopalvelun helppokäyttöisyys

Julkaistu 23.1.2017 11:06, kirjoittaja Milja Kemppainen

”Onko verkkopalvelu helppokäyttöinen?”

Tämä on kysymys, johon törmäämme monessa hankkeessa ja järjestelmäprojektissa. Kysymys on ymmärrettävä, koska palvelun helppokäyttöisyys määrittelee suoraan sen, kuinka esimerkiksi uuden verkkopalvelun…   Lue koko artikkeli

EU:n tietosuoja-asetus 2018

Julkaistu 15.1.2017 08:54, kirjoittaja Milja Kemppainen

EU:n uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan 25.5.2018 ja se asettaa uusia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle yrityksissä ja organisaatioissa.

Asetus hyväksyttiin 14.4.2016 ja se astuu voimaan kahden vuoden siirtymäajalla, jonka aikana rekister…   Lue koko artikkeli

Provianet muutoksen edelläkävijänä - Juhana Peltoniemi

Julkaistu 18.11.2016 15:27, kirjoittaja Milja Kemppainen

”Ne jotka ovat tarpeeksi hulluja uskoakseen, että voivat muuttaa maailman, vielä tekevät sen.”

– Steve Jobs

Lue koko artikkeli

Lisätty todellisuus liiketoiminnassa

Julkaistu 2.9.2016 07:55, kirjoittaja Milja Kemppainen

Pokemon Go on valloittanut pihat, puistot ja jalkakäytävät, mutta liikunnallisen ilon lisäksi peli on nerokkaasti tutustuttanut ihmiset lisättyyn todellisuuteen. Pokemonin siivellä onkin hyvä tilaisuus käydä läpi lisätyn todellisuuden liiketoiminnall…   Lue koko artikkeli

Mobiilipelit mainosalustana

Julkaistu 21.4.2016 09:09, kirjoittaja Milja Kemppainen

Älypuhelimilla ja tableteilla pelattavat mobiilipelit ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan Suomessa ja maailmalla. Digitaalisessa pelaamisessa painopiste onkin siirtymässä tietokone- ja konsolipeleistä tableteilla ja älypuhelimilla pelattaviin …   Lue koko artikkeli

WooCommerce verkkokauppa

Julkaistu 6.11.2015 09:45, kirjoittaja Milja Kemppainen

Vuonna 2011 julkaistu WooCommerce on viime vuosina kasvattanut suosiotaan ja WooCommercea käyttää tällä hetkellä jo 30 % kaikista maailman verkkokaupoista.

Mikä on WooCommercen suosio…   Lue koko artikkeli

Avainsanat: verkkokauppa, woocommerce
Ohjelmistoala opiskelijan näkökulmasta

Julkaistu 5.8.2015 08:34, kirjoittaja Milja Kemppainen

Annoimme tällä kertaa puheenvuoron Sebastianille, joka on Provianetillä suorittamassa toista työharjoittelujaksoaan. Sebastian sai vapaasti kertoa omia omia näkemyksiään ohjelmistoalasta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista.

Mitä opiskel…   Lue koko artikkeli

Avainsanat: harjoittelu, ohjelmistoala

Mitä verkkokauppa maksaa?

Julkaistu 27.7.2015 12:14, kirjoittaja Juha-Pekka Tammela

Verkkokaupan laajuus ja sen sisältämät toiminnallisuudet vaikuttavat luonnollisesti verkkokaupan hintaan. Olemme tehneet eri laajuisista verkkokauppatoteutuksista karkean jaottelun, joka antaa käsityksen siitä, mistä verkkokaupan hinta muodostuu ja m…   Lue koko artikkeli

ERP-toiminnanohjausjärjestelmän hankinta ja käyttöönotto yrityksessä

Julkaistu 15.7.2015 11:49, kirjoittaja Juha-Pekka Tammela

Yrityksen liiketoiminnan kasvu ja toimialan sähköistyminen sekä yrityksen toimintaympäristön muutos johtavat yhä useammin siihen, että yrityksen kannattaa investoida tietojärjestelmiin, jotka mahdollistavat nykyisten toimintojen suorittamisen entistä…   Lue koko artikkeli

Mikä verkkosivuissa maksaa?

Julkaistu 6.7.2015 08:51, kirjoittaja Juha-Pekka Tammela

Monelle yritykselle verkkosivut ovat välttämätön paha – jotain, mitä pitää olla olemassa, mutta johon ei haluta panostaa tai kiinnittää sen enempää huomiota. Samalla yritykset hukkaavat koko verkkosivujen tarjoaman potentiaalin, sillä parhaimmillaan …   Lue koko artikkeli

Millainen on hyvä kotisivu?

Julkaistu 22.6.2015 11:07, kirjoittaja Milja Kemppainen

Etusivu on yrityksen verkkosivujen ja koko verkkoliiketoiminnan menestymisen tärkeimpiä tekijöitä – eurot valuvat hukkaan, jos etusivu ei ole kunnossa.

Etusivua voisi verrata näyteikkunaan: se on usein ensimmäinen (ja mahdollisesti viimeinen) tila…   Lue koko artikkeli

Tasokas on huonekalualan verkkopalvelu

Julkaistu 22.4.2015 07:29, kirjoittaja Juha-Pekka Tammela

Huonekalujen verkkokauppa

Nykypäivänä jokainen yritys toimialasta riippumatta joutuu kohtaamaan verkon tuomat haasteet ja soveltamaan nettiä omaan liiketoimintaansa. Kun asiakas on verkossa, yrityksen on oltava siellä myös….   Lue koko artikkeli

Verkkokaupan tärkeimmät prosessit ja niiden hallinta

Julkaistu 20.2.2015 13:21, kirjoittaja Milja Kemppainen

Mistä osa-alueista verkkokaupan toiminta muodostuu?

Verkkokauppa luo kauppiaalle uusia prosesseja ja samalla se edellyttää usein muutoksia myös jo olemassa oleviin prosesseihin. Prosessien suunnittelussa kannattaakin selvit…   Lue koko artikkeli

Miksi verkkokauppa kannattaa?

Julkaistu 9.2.2015 09:14, kirjoittaja Juha-Pekka Tammela

Verkkokaupan merkitys kaupankäynnille

Verkkokaupan merkitystä arvioidessa ei tule miettiä, kuinka paljon myynti kasvaa, jos perustetaan verkkokauppa, sillä olennaisinta verkkokaupassa on sen merkitys asiakkaiden ostopäätöks…   Lue koko artikkeli

Näin huomioit käyttäjän käyttöliittymässä

Julkaistu 23.1.2015 09:14, kirjoittaja Milja Kemppainen

Käyttöliittymää ja käytettävyyttä voi parantaa erilaisten pieniltäkin tuntuvien keinojen avulla. Aina täytyy kuitenkin muistaa, että se, mikä toimii kilpailijalla, ei aina toimi kaikilla muilla. Asioita pitää testata omassa käytössä ja sitä kautta lö…   Lue koko artikkeli

Näin suunnittelet hyvän lomakkeen verkkosivuille

Julkaistu 12.1.2015 14:24, kirjoittaja Milja Kemppainen

Lomake on yksi tärkeimmistä elementeistä verkkosivuilla ja siihen perustuu usein koko sivuston menestys, sillä hyvin suunniteltu lomake parantaa konversiota ja täten lisää yhteydenottoja. Lomaketta ei siis missään nimessä kannata jättää oman onnensa …   Lue koko artikkeli

Muista nämä 4 asiaa verkkosivuilla

Julkaistu 30.12.2014 10:18, kirjoittaja Milja Kemppainen

Ovatko nettisivujen perusteet hyvin hanskassa? Omat verkkosivut on hyvä käydä toisinaan läpi ja tarkistaa, että kaikki on toteutettu niinkuin pitääkin.

Voit testata omien verkkosivujesi toimivuutta oheisen muistilistan avulla. Ottamalla nämä kohda…   Lue koko artikkeli

Vältä automaattisesti vaihtuvia kuvaslidereita kotisivuilla

Julkaistu 11.12.2014 07:56, kirjoittaja Milja Kemppainen

Näin joulun alla pieni varoituksen sana koskien nettisivutrendeistä kenties yleisintä eli etusivun kuvaslideria, joka tunnetaan myös nimellä kuvakaruselli. Lukemattomat eri verkkosivut perinteisistä kotisivuista verkkokauppoihin asti suosivat etusivu…   Lue koko artikkeli

Verkkosivusuunnittelun trendejä

Julkaistu 12.11.2014 13:51, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkosivujen suunnittelussa on erilaisia trendejä, jotka muuttuvat uusien villityksien ja tekniikoiden kehittyessä tai kasvattaessa suosiotaan. Parhaimmillaan uudet trendit parantavat selvästi verkkosivujen käyttökokemusta ja ohipuhaltavan muotituul…   Lue koko artikkeli

Verkkopalvelun perustaminen OSA 2. Käyttöliittymän suunnittelu

Julkaistu 12.11.2014 12:24, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkopalvelun käyttöliittymä on se osa palvelua, jonka käyttäjä näkee ja jonka kanssa käyttäjä on suoraan tekemisissä. Hyvin suunniteltu käyttöliittymä tukee käyttäjän tarpeita ja tavoitteita ja on kaikin puolin looginen sekä suunniteltu verkkopalve…   Lue koko artikkeli

Landingpage ja laskeutumissivun suunnittelu

Julkaistu 12.11.2014 12:17, kirjoittaja Milja Kemppainen

Landingpage (laskeutumissivu, ”ländäri”) on nettisivu, jolle kävijä saapuu klikkaamalla esimerkiksi sähköpostissa tai muualla verkossa olevaa mainoslinkkiä.

Konversio-optimoinnin kannalta mitään verkossa toimivaa markkinointikampanjaa ei kannattai…   Lue koko artikkeli

Millainen on yrityksesi sisältöstrategia?

Julkaistu 13.10.2014 13:47, kirjoittaja Milja Kemppainen

Tuttu mainostuotantofirma pyysi apua omien sivujensa sisällöntuotossa. Ensisijaisesti he halusivat uudistaa nykyisiä tekstejään ja optimoida sivujen sisältöä.

Olisi ollut helppo istuttaa kaverit palaveriin ja sanoa, että muuttakaa nämä otsikot, ko…   Lue koko artikkeli

Ostamisen esteitä verkossa

Julkaistu 10.9.2014 11:02, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkokaupassa ostamisen esteiksi voivat muodostua monet eri seikat. Näitä konversiota pienentäviä asioita on mahdollista ehkäistä etukäteen ja ostamisen esteitä voi raivata asiakkaan tieltä, kun ensin selvittää itselleen mahdolliset verkko-ostamisen…   Lue koko artikkeli

Verkkopalvelun perustaminen OSA 1. Projektin määrittely

Julkaistu 1.9.2014 11:20, kirjoittaja Milja Kemppainen

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Joskus hyvin suunniteltu verkkopalvelu on jo 75 % tehty, sillä monesti suurin työvaihe liittyy nimenomaan projektin määrittelyyn ja suunnitteluun.

Projektin tavoitteet ja vaatimusmäärittelyt kannattaa tehdä kun…   Lue koko artikkeli

Sisältö on tärkein markkinointikeino internetissä

Julkaistu 28.8.2014 11:52, kirjoittaja Juha-Pekka Tammela

Verkkokauppa.comin tienvarsimainoksessa on kuva tabletista, jonka yläpuolella on pysäyttävä teksti: ”Näyteikkuna näyttää nykyään tältä.” Yritysnäkökulmasta tulkitsin mainoksen tarkoittavan, että yritysten näkyvyys ja myynti on siirtynyt katukuvasta m…   Lue koko artikkeli

Verkkosivujen tarkistuslista

Julkaistu 26.6.2014 09:12, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkosivusto on usein yrityksen ensimmäinen kontakti asiakkaaseen ja siten vastuussa yrityksesi tekemästä ensivaikutelmasta. Verkkosivun luotettavuuteen panostaminen ja sen huomioiminen sivuston suunnittelussa voivat toimia merkittävänä kilpailuvalt…   Lue koko artikkeli

Käyttöliittymäsuunnittelua käytännössä

Julkaistu 26.6.2014 07:00, kirjoittaja Milja Kemppainen

Käyttöliittymä tarkoittaa sitä ohjelmiston tai palvelun osaa, jonka kanssa käyttäjä on suoraan tekemisissä. Käyttöliittymäsuunnittelulla pyritään varmistamaan toimintojen sulavuus käyttäjien kannalta. Keskipisteenä ovat siis käyttäjät ja heidän tarpe…   Lue koko artikkeli

Hyvän sisällön tuottaminen verkossa

Julkaistu 8.6.2014 08:57, kirjoittaja Milja Kemppainen

Hyvä sisältö on verkkosivuston käyttäjän tärkein motiivi toimia ja viihtyä sivustolla. Verkkosivun sisältö voi olla tekstiä, kuvia, videoita tai animaatioita, mutta tässä tekstissä keskitymme nimenomaan verkkotekstin tuottamiseen.

Sujuvan lukemise…   Lue koko artikkeli

6 keinoa parantaa konversiota

Julkaistu 21.5.2014 08:47, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkosivuston konversio tarkoittaa sivuston tehokkuutta eli kuinka hyvin kävijät päätyvät suorittamaan sivustolle asetetun tavoitteen. Konversion parantamiseen on olemassa eripituisia oppaita, mutta kokosimme tässä yhteen listan niistä perusasioista…   Lue koko artikkeli

Avainsanat: konversio, verkkosivut
Verkkokaupan teeman valinta

Julkaistu 29.4.2014 09:10, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkokaupan teema tarkoittaa verkkokaupan rakennetta ja käyttäjänäkymää. Teema sisältää sivuston elementit, navigaation ja erilaiset toiminnot, eli miten eri osat on aseteltu, miltä sivusto näyttää ja miten se toimii käyttäjän näkökulmasta. Teeman v…   Lue koko artikkeli

Myynninedistämisen työkaluja verkkokauppiaalle

Julkaistu 23.4.2014 09:08, kirjoittaja Milja Kemppainen

Asiakkaan kukkaronnyörien avaaminen on myyntityön haastavin vaihe myös verkkokaupassa. Asiakas on vakuutettava siitä, että hän tarvitsee tai haluaa myymäsi tuotteen (tai palvelun) ja juuri nyt on oikea aika ostaa.

Kun asiakas tekee ostopäätöksen j…   Lue koko artikkeli

Miten valitsen toimittajan verkkoprojektille?

Julkaistu 11.4.2014 09:04, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkoprojektin tai IT-ratkaisun toimittajan valinta on vähintään yhtä tärkeää kuin itse järjestelmän tai ohjelmiston valintakin. Projektin onnistumisen kannalta toimittajan  valintaan kannattaa ehdottomasti panostaa ja tutustua eri kriteereihin, joi…   Lue koko artikkeli

NFC vs. QR-koodi

Julkaistu 28.3.2014 10:09, kirjoittaja Milja Kemppainen

NFC (Near Field Communication) on lähikenttäviestintää, jossa laitteet voivat olla langattomasti yhteydessä toisiinsa, kun ne koskettavat tai ovat fyysisesti lähellä toisiaan.

NFC-tekniikka perustuu RFID-tageihin (Radio-frequency-identifica…   Lue koko artikkeli

Verkkokauppiaan kahdeksan käskyä

Julkaistu 26.3.2014 10:11, kirjoittaja Milja Kemppainen

1. Houkuttele kävijöitä

Houkuttele sivustolle kävijöitä. Kävijät ovat verkkokauppasi potentiaalisia asiakkaita ja mitä enemmän sivustollasi on kävijöitä, sitä enemmän mahdollisuuksia sinulla on kasvattaa m…   Lue koko artikkeli

Avainsanat: konversio, verkkokauppa
Miksi valita Drupal?

Julkaistu 18.3.2014 10:01, kirjoittaja Milja Kemppainen

Drupal on selainpohjainen sisällönhallinta- ja julkaisujärjestelmä, jolla on miljoonia käyttäjiä ympäri maailmaa. Avoimen lähdekoodin ohjelmiston avulla on helppo luoda, julkaista ja hallita verkkosivuston ja verkkopalveluiden sisältöä.

Sopii erit…   Lue koko artikkeli

Mobiiliteknologiat ja mobiilimarkkinointi

Julkaistu 15.3.2014 10:07, kirjoittaja Milja Kemppainen

Mobiilimarkkinoinnilla tavoitetaan älypuhelinten käyttäjät ajasta ja paikasta riippumatta ja otetaan täysi hyöty irti kasvavasta mobiilikäyttäjien kansasta sekä erilaisista mobiiliteknologioista.

Mobiiliteknologioiden avulla mobiilisivuston markki…   Lue koko artikkeli

9 syytä valita WordPress

Julkaistu 13.3.2014 09:49, kirjoittaja Milja Kemppainen

WordPress on  avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, jota käytetään yli 70 miljoonalla sivustolla ympäri maailmaa. Aiemmin lähinnä blogi-alustana tunnettu WordPress on oivallinen valinta verkkosivuston perustamiseen.

Listasimme ylös parhaimmat p…   Lue koko artikkeli

Avainsanat: verkkosivut, wordpress
Mobiilioptimoitu sivusto vai mobiiliapplikaatio?

Julkaistu 11.3.2014 10:06, kirjoittaja Milja Kemppainen

Kun yritys haluaa laajentaa profiiliaan mobiilikäyttäjien keskuudessa, ovat vaihtoehtoina mobiilioptimoitu sivusto tai mobiiliapplikaatio (= mobiilisovellus).

Mobiilioptimoitu sivusto on suunniteltu erityisesti mobiililaitteitteiden…   Lue koko artikkeli

Mobiilioptimoinnin perusteet

Julkaistu 11.3.2014 10:05, kirjoittaja Milja Kemppainen

Mobiilioptimoinnissa yrityksen verkkosivusto optimoidaan mobiililaitteita silmällä pitäen palvelemaan mahdollisimman hyvin juuri mobiilikäyttäjiä, joiden määrä on älypuhelinten ja tablettien yleistymisen myötä selkeässä kasvussa. Mobiilioptimointi tu…   Lue koko artikkeli

Viihdytä kävijöitä verkossa

Julkaistu 5.3.2014 10:13, kirjoittaja Milja Kemppainen

Sivustollasi on keskimäärin 5-8 sekuntia aikaa tehdä kävijään vaikutus. Tässä ajassa kävijä ehtii silmäillä sivustoa ja tehdä päätöksen siitä, jatkaako selailua vai poistuuko bumerangina paikalta.

VEO (Visitor Experience Optimization) tarkoittaa s…   Lue koko artikkeli

Hakukoneoptimoinnin lyhyt oppimäärä

Julkaistu 5.3.2014 09:56, kirjoittaja Milja Kemppainen

Hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivujen sijoituksen parantamista hakukoneiden hakutuloksissa käyttämällä tiettyjä hakusanoja, tuottamalla tietynlaista sisältöä ja noudattamalla oikeanlaista sivuston ja sen sis…   Lue koko artikkeli

15 askelta kohti parempaa verkkokauppaa

Julkaistu 6.2.2014 09:55, kirjoittaja Milja Kemppainen

Verkkokauppa on nykypäivänä osa modernia jokapäiväistä kulutusta ja sen osuus kaupankäynnistä kasvaa kovaa vauhtia. Tietyt lainalaisuudet pätevät niin kivijalkakaupassa kuin verkossakin, mutta uusi myyntiympäristö tuo mukanaan myös uusia haasteita, j…   Lue koko artikkeli

Kotisivujen kolme valttikorttia

Julkaistu 4.2.2014 09:58, kirjoittaja Milja Kemppainen

Kotisivut ovat yrityksen sähköinen käyntikortti, joka houkuttelee asiakkaan ottamaan yhteyttä. Kotisivut toimivat myös yrityksen julkisivuna internetissä, jolloin niiden tehtävänä on houkutella asiakas sisään ”kauppaan”.

Tablettien ja älypuhelinte…   Lue koko artikkeli